جريدة الاستثمار العربى الان السوق يأتى اليك اقتصادية متخصصة
رئيس التحرير وليد عبد العظيم

السيسي: «زنقنا نفسنا علشان نعمل دولة.. معنديش خيارات تانية»

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال كلمته، بافتتاح المرحلة الأولى من موسم حصاد مشروع مستقبل مصر “أنا زنقت نفسى أه وزنقت الدولة أه.. بس علشان نعمل دولة واللى بيتعمل ده أثاره يوم عن يوم بتعود للدولة اللى بتنمو أكتر من 2 مليون إنسان فى السنة.. لما أقول الكلام ده مش ميديا والله العظيم أنا صادق.. ولو صادق حقيقة ربنا يوصل صدقى ليكم”.

وتابع الرئيس السيسي: “واحنا بنفتتح سوق 500 فدان بيكلف مليارات الجنيهات علشان يقوم بالدور اللى كل الناس بتتمنى ان حاجتها تتعمل ويتحقق ده.. الدول الكبيرة اللى بتعمل الكلام ده واسواقها بالمستوى ده مش بتعملها علشان هى غنية ولكن عشان تستفيد من كل ما لديها ولا تهدر شيء”.

الرئيس عبد الفتاح السيسي

ونوه الرئيس إلى أن عدد سكان مصر يبلغ 106 ملايين نسمة بالإضافة الى ضيوف مصر الذين يصل عددهم إلى 9 ملايين.

Ads

مضيفا: ” لما الدكتور مصطفى مدبولي قال ان العبء المالى علينا من هذا الموضع يصل إلى 10 مليارات دولار، كتير أتكلم وقال معقول يعنى الرقم ده؟”.

جهاز مستقبل مصر

جدير بالذكر  أن جهاز مستقبل مصر للتنمية المستدامة يستهدف  تنفيذ العديد من مشروعات الاستصلاح الزراعي بداية من منطقة الدلتا الجديدة، مرورا بالمنيا وبني سويف والفيوم، وصولا إلى أسوان والداخلة والعوينات من أجل تحقيق هدف زراعة 4 ملايين ونصف المليون فدان بحلول عام 2027، وذلك تنفيذًا للتوجيهات الرئاسية، وفقًا لتصريحات العقيد دكتور بهاء الغنام، المدير التنفيذي لجهاز مستقبل مصر للتنمية المستدامة.

ويعد مشروع جهاز مستقبل مصر للتنمية المستدامة أحد أكبر الكيانات في العالم في مجالات وأنشطة التنمية على صعيد مشروعات الزراعة والتصنيع الزراعي والاقتصاد البيئي والمشروعات التكاملية.

اشترك الآن في نشرة تلسكات

أول نشرة إخبارية مسائية فى مصر تطلقها جريدة الاستثمار العربى تأتيكم قبل العاشرة يوميا من الأحد إلى الخميس