جريدة الاستثمار العربى الان السوق يأتى اليك اقتصادية متخصصة
رئيس التحرير وليد عبد العظيم

الرئيس: «الأسعار حمل على الناس.. بس بنحاول على أد ما نقدر نسيطر عليها»

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، اليوم إن الدولة المصرية قادرة على مواجهة الأزمة الاقتصادية الراهنه وارتفاع الأسعار حال استمرارها.

أسعار السلع الأساسية

وفي هذا السياق، أوضح أن مسئولي الدولة يقدرون ارتفاع أسعار السلع الأساسية خلال الفترة الأخيرة، مضيفا «أنتم فاهمين يعني إيه النهاردة المنتجات الزراعية أو المواد الغذائية بتاعت الناس يزيد تمنها مرتين تلاتة؟، هو مين يستحمل ده؟».

السيطرة على الأسعار

وكذلك أكد أن الدولة تحاول قدر الإمكان السيطرة على الأسعار.

متابعا: «بس خلوا بالكم البلد إلى حد ما كيف هتقدر تجابه استمرار الحالة دي لسنة أو إتنين مش عارفين هتخلص إمتى وهى بتحافظ ما أمكن على إن الأسعار متزيدش».

Ads

فيما أكد: «أنا بقول الكلام ده للمصريين كلهم إن أنتم لازم تكونوا عارفين، إوعوا تكونوا فاكرين إن إحنا مش حاسين كبني آدمين وكمسؤولين إن الأسعار حمل على الناس بس والله ما في أكتر من كدا نقدر نعمله».

إنتاج الغازات الطبية والصناعية

جاء ذلك خلال فعاليات افتتاح مصنعي إنتاج الغازات الطبية والصناعية ومحطة توليد الطاقة الثلاثية بمجمع الصناعات الكيماوية (النصر) بأبورواش بمحافظة الجيزة.

تغطية احتياجات السوق المحلى من الأكسجين

ويساهم مجمع الصناعات الكيميائية المتوسطة بأبو رواش، فى تغطية احتياجات السوق المحلى من الأكسجين الطبى اللازم للمستشفيات والمراكز الطبية ودعم العديد من المشروعات الإنتاجية.

كذلك الاستخدامات الصناعية بشركات المنتجات البترولية وصناعة الورق والمنسوجات وعدد من الصناعات الغذائية والدوائية، وقد تم تنفيذ تلك المشروعات بالتعاون مع العديد من الشركات المدنية.

اشترك الآن في نشرة تلسكات

أول نشرة إخبارية مسائية فى مصر تطلقها جريدة الاستثمار العربى تأتيكم قبل العاشرة يوميا من الأحد إلى الخميس