جريدة الاستثمار العربى الان السوق يأتى اليك اقتصادية متخصصة
رئيس التحرير وليد عبد العظيم

قرار جمهوري بالموافقة على اتفاقية إزالة الازدواج الضريبي بين مصر وكرواتيا

أصدر الرئيس عبد الفتاح السيسي قرار جمهوري رقم 553 لسنة 2023 بشأن الموافقة على اتفاقية إزالة الازدواج الضريبي بالنسبة للضرائب على الدخل ورأس المال ومنه التهرب من الضرائب بين مصر وكرواتيا.

قرار جمهوري

كما أصدر الرئيس عبد الفتاح  السيسي قرار  جمهوري رقم 612 لسنة 2024 بشأن الموافقة على اتفاق التعاون المالي بمبلغ 80 مليون يورو بين مصر وألمانيا الاتحادية وذلك لتمويل البرنامج الوطنى لإدارة المخلفات الصلبة والدعم المالى لمبادرة التعليم الفنى الشامل وأليات إدارة المخاطر.

من ناحية أخرى كشف الرئيس عبدالفتاح السيسي، عن أن الدولة نفذت محطات تحلية للمياه بتكلفة 190 مليار جنيه.

Ads

جاء ذلك حلال كلمته بافتتاح المرحلة الأولى من موسم حصاد مشروع مستقبل مصر .

وأضاف “التكلفة 190 مليار جنيه.. المصريين كتير سواء كان فى الرأى العام والمفكرين والمثقفين.. يقولك الفلوس فين.. أنا مكنش عندى خيارات تانية.. إن نسيب بلدنا كده وأنها تخرب.. كنا نعانى من إنفاق عالى جدا من الحكومة والدولة فى سبيل أن البلد دى تعيش”.

وتابع “انت قولت على ده فقط.. طب رشيد كام؟.. ماخذ رشيد بـ 150 كيلو.. الدكتور شاكر وزير الكهرباء عاوز لمحطات الكهرباء 50 مليار جنيه”.

كما قال الرئيس أثناء حديثه “أنا زنقت نفسى أه وزنقت الدولة أه.. بس علشان نعمل دولة واللى بيتعمل ده أثاره يوم عن يوم بتعود للدولة اللى بتنمو أكتر من 2 مليون إنسان فى السنة.. لما أقول الكلام ده مش ميديا والله العظيم أنا صادق.. ولو صادق حقيقة ربنا يوصل صدقى ليكم”.

واستطرد الرئيس السيسي: “واحنا بنفتتح سوق 500 فدان بيكلف مليارات الجنيهات علشان يقوم بالدور اللى كل الناس بتتمنى ان حاجتها تتعمل ويتحقق ده.. الدول الكبيرة اللى بتعمل الكلام ده واسواقها بالمستوى ده مش بتعملها علشان هى غنية ولكن عشان تستفيد من كل ما لديها ولا تهدر شيء”.

اشترك الآن في نشرة تلسكات

أول نشرة إخبارية مسائية فى مصر تطلقها جريدة الاستثمار العربى تأتيكم قبل العاشرة يوميا من الأحد إلى الخميس